Cases

Vitaal, vaardig en wendbaar bij Zeelandia

Zeelandia streeft naar excellent werkgeverschap en investeert daarom in HR-programma’s zoals vitaliteit en duurzame inzetbaarheid, leiderschapsontwikkeling en opleiden en ontwikkelen. Met deze thema’s wil het bedrijf zich verzekeren van een vitale, vaardige en wendbare organisatie die klaar is voor de uitdagingen van de toekomst. 

Over Zeelandia
Zeelandia is in 1900 opgericht door de familie Doeleman. Gedurende haar 123-jarig bestaan is het familiebedrijf uitgegroeid tot een internationale werkgever met vestigingen over de hele wereld. Zeelandia verkoopt haar grondstoffen in meer dan 100 landen. De thuisbasis is Zierikzee en hier is zowel de lokale organisatie als de groepsorganisatie gehuisvest met 450 medewerkers. Als producent van ingrediënten voor brood en banket, biedt Zeelandia alle grondstoffen die je nodig hebt om een succesvolle bakkerij te runnen: van amandelspijs tot broodmixen. Dit doet de organisatie voor bedrijven groot én klein: voor de industriële bakkerijen, maar ook voor de bakker bij jou om de hoek.

Debora Jantine 4

(v.l.n.r.) HR Director Debora Koelma en HR Business Partner Jantine Stins.

De organisatie is al geruime tijd aan de slag met de duurzame inzetbaarheid van haar medewerkers, vertelt HR Business Partner Jantine Stins. “We waren nog op zoek naar mogelijkheden waarmee we de Zeelandia medewerkers nóg beter kunnen voorbereiden op de uitdagingen van de toekomst. Vanuit het verleden hebben we contact met de SOL en zagen interessante nieuwsbrieven voorbijkomen over de mogelijkheden binnen Food in Transitie 2030 (FIT2030). Dit programma sluit goed aan bij onze ambities en dus besloten we om deel te nemen.” 

Aan de slag
Met als resultaat? De uitbreiding van Zeelandia’s ‘Kracht-Programma’. “Kracht is een van de pijlers onder onze strategie,” legt Director HR Debora Koelma uit. “Kracht staat symbool voor de kwaliteit en capaciteit van onze medewerkers, als individu en tezamen. Ons doel is iedereen te laten stralen, want een medewerker die straalt, haalt het beste uit zichzelf.” In samenwerking met Nonons organiseert Zeelandia trainingen om leidinggevenden en medewerkers beter in hun kracht te zetten. “Inmiddels zijn bijna al onze medewerkers en leidinggevenden getraind in het nemen van regie, respectvol confronteren en het inzetten van effectief gedrag volgens de Nonons-modellen. Met deze tools hebben ze de handvatten om het eerlijke gesprek te voeren, hoe je om kunt gaan met veranderingen en het vergroten van je persoonlijke effectiviteit.”

Nieuw tijdperk
Volgens Jantine zijn de uitdagingen van Zeelandia exemplarisch voor de uitdagingen van de levensmiddelenindustrie in het algemeen. “Je ziet dat bedrijven in de sector zich met veel dezelfde thema’s bezighouden. Dat is ook logisch: vroeger had je een baan met dezelfde werkzaamheden: vanaf het begin tot aan je pensioen. Nu spring je van de ene ontwikkeling naar de andere en is duurzame inzetbaarheid belangrijker dan ooit. Bij Zeelandia zien we dit als gedeelde verantwoordelijkheid: als werkgever bieden we goed leiderschap en investeren we in de ontwikkeling van onze medewerkers. Daar tegenover vragen we een bepaalde mate van eigenaarschap vanuit de medewerker zelf. Alleen samen maken we duurzame inzetbaarheid tot een succes!”

Zichtbaar effect
De resultaten zijn tot dusver positief, vertelt Debora. “Vier keer per jaar voeren we een medewerkersonderzoek uit, onze eigen, unieke Kracht-meting. De resultaten zijn goed! Medewerkers werken graag bij Zeelandia en vinden ons een goede werkgever. Hier zijn we trots op: je wilt dat medewerkers het naar hun zin hebben en dit uitstralen. Dat is goed voor de werksfeer en prestaties van Zeelandia, maar ook voor onze profilering op de arbeidsmarkt.”

“Het effect van de strategie is ook merkbaar op de werkvloer.” voegt Jantine toe. “We krijgen regelmatig leuke reacties op onze activiteiten, bijvoorbeeld de training ‘Respectvol Confronteren’, waarin het geven van feedback centraal staat. Feedback gebaseerd op feiten, zonder aannames. Dit klinkt eenvoudig, maar zo’n gesprek kan best lastig zijn. Medewerkers leren in de training hoe ze zich op zo’n gesprek kunnen voorbereiden en het gesprek kunnen opbouwen. Dit zijn vaardigheden die medewerkers zowel op het werk als privé goed toe kunnen passen.”

Vervolgstappen
Na deze mooie voortgang, blijft Zeelandia zeker niet stilzitten. “Het traject smaakt naar meer”, vertelt Debora. “We zijn kortgeleden gestart met het online platform ‘OpenUp’. Een tool waarvan al onze medewerkers gebruik kunnen maken om hun mentale gezondheid op peil te houden of te verbeteren. Het online platform biedt diverse middelen aan, zoals masterclasses en mindfulness oefeningen, maar via OpenUp kun je ook binnen 24 uur een consult met psycholoog aanvragen.” En dat is niet alles.  “Ook de bedrijfsschool die we in samenwerking met Paulusse Bedrijfsopleidingen hebben opgericht, wordt nog steeds uitgebreid. Naast de productie- en logistieke afdeling zijn nu ook de portiers en de afdeling procestechnologie gestart met leermodules op maat” aldus Jantine.

Genoeg plannen voor de toekomst dus en die ontwikkelingen heb je ook nodig om als bedrijf toekomstbestendig te zijn én te blijven. “Om als organisatie gereed te zijn voor de toekomst, moet je blijven investeren in het ontwikkelen van mensen, in hun vaardigheden en kennis.” vertelt Debora. “Want het zijn uiteindelijk de medewerkers die een organisatie tot een succes maken.”

*Het programma FIT2030 en alle onderliggende activiteiten worden mede mogelijk gemaakt door het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.

Meer cases

Over FIT2030