Cases

Europastry vergroot het succes met trainingen

Europastry groeide hard. Hoe zorg je ervoor dat mensen, ook in een hard groeiende organisatie, hun rol in het proces begrijpen en bijdragen aan het succes?

Uitdaging
Leuk en met plezier veilig werken aan de lijn

Europastry is een internationale bakkerij met meerdere vestigingen. In Oldenzaal, een vestiging met 280 medewerkers met 22 nationaliteiten is Jurgen Kamphuis opleidingscoƶrdinator. ā€œJe faciliteert dat mensen stappen zetten en het werk met plezier uitvoeren. Dat gaat over kennis en kunde van de machines, maar ook over intermenselijke communicatie.ā€

Karen Kuipers, zag een paar jaar geleden al aankomen dat het bedrijf hard groeit. Daardoor werd het nog belangrijker om meer eigenaarschap op de lijn te nemen. Daar moesten ze iets mee! ā€œHet werken bij Europastry is een heel proces,ā€ legt Jurgen uit. ā€œAls iemand aan de lijn iets verkeerd doet, dan hebben ze daar honderd meter verderop in de lijn last van.ā€Ā 

Oplossing
Trainingen voor meer eigenaarschap aan de lijn

Via de FIT2030-subsidie van Stichting Opleidingsfonds Levensmiddelenindustrie (SOL) kwam Europastry in contact met FIT2030-partner Wecreate. ā€œJe wilt dat mensen samen meer verantwoordelijkheid nemen. Dat ze als team zorgen voor een mooi product waar van genoten kan worden.ā€ Om dat te bereiken werd een mooi programma met trainingen samengesteld: de sterke medewerker, de krachtige leermeester en de sterke teamleider. In de persoonlijke coachingsgesprekken werd verdieping aangebracht, met de focus op de uitdagingen en persoonlijke ontwikkeling van iedere deelnemer.

In de fabriek bij Europastry
Resultaat
Iedereen maakt stappen en draagt bij aan het succes

Dankzij het programma zijn mensen zelfverzekerder en spreken zich meer uit over wat er nodig is om succesvol te zijn. Teamleiders zorgen dat mensen zich prettig voelen aan de lijn, kunnen beter met conflicten omgaan en vragen beter door hoe zij hun mensen kunnen ondersteunen. ā€œIedereen is anders, zeker in een internationaal bedrijf als Europastry,ā€ zegt Jurgen. ā€œDan is juist zo mooi dat dit soort trainingen helpen bij persoonlijke groei. Iedereen maakt stappen en dat draagt bij aan ons gezamenlijke succes.ā€ Om dit succes door te zetten is Europastry een vervolg traject aangegaan, met nieuwe medewerkers en een verdiepingstraject voor eerdere deelnemers.

Meer cases

Over FIT2030